Followers

17/12/2011

sebab tu kena sediakan payung sebelum hujan turun...

sapa tak pernah dengar peribahasa sediakan payung sebelum hujan?
meh nak cepuk lau tak penah dengar.. adik aku yang drjah 6 pown tau.


sediakan payung sebelum hujan bermakna bawak la payung tuh sentiasa. tak kan nk tggu hujan ja.. lau bawak xhujan pown leh guna masa panas.. ok apa kan....


dalam erti kata leb sediakan payung sebelum hujan bukan diertikan kepada payung ja, tapi nak dikatakan la dalam kehidupan kita ni, kita kena la bersedia untuk hadapi sebarang kemungkinan yang mungkin jadi.... ( apa yang aku yang merepekkan ni )


ok, motif entry ni bukan nak bercerita tentang payung yang bermacam2 brand.. kuih payung apatah la lagi.. tuh lagi lari topik.... hujan pown bukan jgak .. mentang lani musim hujan...




ceritanya.....

bila kita tak sediakan payung tuh siap2 ( perumpamaannya payung ) kita akan menghadapi masalah la basah kena hujan ( dalam erti kata lain ditimpa kesusahan )


sudah2 la sal payung.....


ceritanya ( cerita lagi )

pasai situasi yang lebih kurang cam sediakan payung sebelum hujan gak... tapi bukan payung.. pasai benda yang sangat2 penting bagi aku. tak dak beliau.. fuh, camna aku nak kuar umah ni.. malu malu malu..


asanya bukan aku ja, suma pompuan pown cmtu... apa lagi BEDAK la.. ada g ka zaman la x pakai bedak.. mai bagitau.. leh wat bahan lam latihan ilmiah nanti....



aku dah mekap tebal, bedak seinci ... so yang sesuai miyami ja....











saki baki, simpan la lau nak p shoot t ssah lak




tapi malangnya, di hujung sem bedak habis... asalnya dah beli ari2 baru,
tapi cerdik pandai tiggal kt kedah... baget lam pala otak masa tuh

" tak payah bwk p kl la.. yg ada la cukup kowt.. lau wak lik t aku lupa wak lik sp lagi teruk , nak g jumpa si pencuri hati camna ? "


tapi akhirnya.. bedak tuh habis jgk.. lambat g nak blik nih..........


so, nak bli baru miyami dah 20 higgit.. hujung sem ni, pembaziran dielakkan....




jalan penyelesaian, beli pek isian semula pixy.. tuh ja murah... 10 hinggit ja... lau mydin bwu 8.90...



tapi malangnya si penjuai tuh agak menyentap hati aku....






penjuai : ye dik

aku : erm, ambk pixy ni kak, yg natural beige.

penjual : eh, adik. tak sesuai la pakai kaler ni.. adik ambk ni...
tropical beige. yang ni lagi ok

aku : erk, xpe la kak.. xbiasa la guna kaler ni.. nanti tak sesuai.

penjual : eh, kawan akak kulit dya cerah dya guna tone kaler ni ok
ja, nampak smooth ja.. bla bla bla bla.. kita pakai bedak
bukan nak bg npk tebal dik, nak tutup cela ja.. memang la
ptt pkai 1 tone lagi cerah, tapi camni ok gk... bla bla bla
( dya terus membebel swoh aku ambk kaler tropical jgk )



nak puaskan hati si tukang juai, aku ambk ja la.. nth apa jdi la nti kat muka aku.. sebelum ni guna mymi no 1.. ni pixy tropical ibarat miyami no3... huwaaaaa...
dah hitam, t lagi hitam la.. dlu dah pnah pkai tone kaler ni.. tapi tak sesuai.. nmpak cm makin lama makin suram...


dah aku ambk dya bebel lagi, ajar cara pakai bedak.....


dalam hati

" aku dlu pown keja juai kosmetik. aku gila mekap. tak payah la nak ajar benda2 yang budak kolah pown reti "


herm, tapi dulu pown aku tak penah la paksa customer bli ikt pala aku.. melainkan depa woh sggest bwu aku sggest..



hanya kerana aku turun pasar malam tanpa secalit mekap jangan lak nak sangka aku ni buta seni lukis kat muka... huh.. ya la.. takkan nk trun pasar mlm bwh umh nk mekap 30 inci... aku tak rajin jgk kdg2





pixy








tropical beige








mood : pasni tak p beli kat kak tuh dah....

No comments:

Post a Comment